Mit szólna egy törökországi utazáshoz! (5)

2017. november 2., csütörtök

Reggel 8,30-kor indulunk Manavgatba, már itt is jártam 4 éve. Antalyatól 72 km-re van. Az északi Torosz-hegység és a Földközi- tenger homokos strandjai között a kerület nagy részét síkság övezi. Ez többnyire termékeny mezőgazdasági terület, fejlett az állattenyésztés és a növénytermesztés: gabonát, szezámot és sok gyümölcsöt és zöldséget termesztenek; az utóbbi években  telepítettek olajfákat  is. Az élelmiszeripar kivételével nincs iparág, így a mezőgazdaságtól eltekintve a helyi gazdaság az idegenforgalomtól függ.

A hegyeket erdők és tipikus mediterrán cserjék borítják, a hegyekben is kisebb sík területek vannak, hagyományosan a yörük nomádok nyári legeltetéséhez. Manavgat mediterrán éghajlata forró, száraz nyarak és meleg, nedves telek; a hőmérséklet ritkán csökken fagypont alá. A kerületet a Manavgat folyó látja el vízzel és két vízi erőmű is van rajta. 2001-től ezekből a víztározókból Izraelbe és más mediterrán országokra, köztük Máltára és Ciprusra juttattak vizet.

Side és Selge ősi városai az ie 6. századig nyúlnak vissza. Manavgat a szeldzsuk törökök uralma alá 1220-ban, az oszmán birodalomhoz pedig 1472-ben került.

A 64 kilométeres  forró, napos partvonallal, sok homokos stranddal, hosszú folyóval és vízeséssel, jól védett vidéken, beleértve a hegyeket és erdőket,  Manavgat fontos turisztikai iparággal rendelkezik. Maga a tenger is magában foglalja azt a furcsa élményt,  hogy az édesvízből úszkálhatunk a sós tengerbe.

Manavgatban mecsetlátogatás, vezetőink részéről semmi ismertető szöveg. Úgy látszik az Anet és a Basri Bey már unják a turizmust.  Ki tudja, lehet nem támaszt olyan követelményeket, mint a korábbi, mert semmi nem éri el a korábbi kirándulások színvonalát. A Basri Bey is teljesen más volt a 4 évvel ezelőtti kiránduláson. Az Anet nem tetszett nekem 2015-ben sem a többi cseh kísérővel összehasonlítva, de még ő is többet nyújtott akkor, mint most. Most mindketten csak a kötelező minimumot produkálták.

A mecset gyönyörű belülről is. A szőnyegbe szőtt egy figura egy férfi helye, a bejárattal szemben van a mihráb (az imafülke), 4000 férfi imádkozhat itt egyszerre, 1296m² a mecset területe, 2 év alatt épült, 2002 és 2004 között. Ez a legnagyobb mecset Antalya régióban. A rituális mosakodás helye a mecset előtt. Pénteki ima előtt a hívő számára kötelező a mecset udvarán lévő kútnál elvégezni a rituális mosakodást: A kezeket csuklóig megmosni, kiöblíteni a szájüreget ,az orrüreget kiöblíteni, megmosni az egész arcot, a két kart könyékig megmosni, a hajat áttörölni nedves kézzel, a füleket mutatóujjal áttörölni, megmosni a két lábat bokáig - mindezt háromszor.

A mecsetből a piacra mentünk, nagyon jó piac volt, vettem tarhana levesport, mogyorót, kesudiót, szentjánoskenyeret, kis ajándékokat. Utána hajózás a Manavgat folyón a torkolatig. Internetes ismerősöm, az Alper Işik, aki 2013-ban is fényképezett bennünket, felismert. Most is készített rólunk képeket. Milyen szerencsés véletlen, hogy pont ezen a hajón volt, nagyon örültünk a találkozásnak. A hajóról leszállva egy óra időnk volt, a tengerparton üldögéltünk és nézegettünk. Tevék is voltak a gazdáikkal a parton, de közülünk senki nem ült fel rájuk. Ebéd a hajón volt, hal bulgurral és salátával. Délután négyre értünk vissza a szállóba, még járkáltunk vacsoráig. Holnap reggel már megyünk haza!